Monday, March 25, 2013

8 Bulan dah

Hari ni genap usia Muhamad Hadif Zakwan 8 bulan....jap je....4bulan je lagi nak masuk umo setahun dah....cepatnye mase berlalu......ape perkembangan Hadif??
  • masih belum merangkak....tapi meniarap lajuuu....jap je dah sampai meja makan, jap je dah sampai dapur
  • makin kurang menyusu...nak kene tuka susu lain kot...dah muak gaknye dengan lactogen
  • dah makin pandai buat macam2 memek muke comel....ah hari2 rindu
  • dlu dengar die panggil ibu....sekarang mama plak.....
  • dlu dengar die panggil ayah...sekarang abah plak...kikiki....
  • makin becok beborak tiap kali nenek call...nenek call hari2...huhu
  • dah boleh trime pelbagai makanan yg sesuai untuk umo die....ape lg ek...tu jela kot...
minggu lepas Hadif Zakwan cirit birit+demam+batuk+selsema+muntah2=ibu sedih.....sob sob....sian anak ibu.....balik je dari nursery hari rabu (20/3) Hadif dah start cirit birit....mule2 ingatkan biase2 je.....sekali malam tu makin menjadi2 cirit biritnye.....setiap 1 jam die cirit....bangun tido bangun tido la aku g cuci n tuka pampers Hadif.....nek penuh tong sampah dengan pampers die je.....malam tu jugak suhu badan Hadif dah naik.....aku mandikan die malam tu...kasi suhu turun sket....bagi makan ubat demam jugak....nasib baek la aku de mintak sebotol ubat kt Kinik Kesihatan untuk buat stock.....sebab Hadif serasi dengan ubat kinik gomen je...huhu...

Dah la cirit birit, badan panas, bagi minum susu tak lame pastu muntah.....malam tu memang aku tak tido sangat...sudahnye esoknye pening pale n trus decide nak mc je..gpon Hadif pon tak sehat...tak sampai hati nak hantar nursery dalam keadaan die tak sihat camtu....g kinik amek ubat cirit birit Hadif n amek mc untuk aku skali.....sepanjang hari tu Hadif tido je....susu pon taknak sangat.....aku banyak bagi air masak je...taknak kasi die dehydrate....yela dah asek cirit birit je....air dalam badan pon jadi kurang.....naseb bek la Hadif nak gak minum air masak tu....

Khamis malam tu tengok cam dh ok sket...dah kurang cirit birit....tak macam sebelum tu.....tapi bile minum susu still muntah smule......jumaat tu aku terpaksa gak masuk keje sebab bos nak start cuti sabtu sampai minggu depannye....aku tawakal je hantar Hadif....alhamdulillah jugak la pengasuh kat nursery tu banyak pengetahuan pasal nak handle baby ni.....pengalama dah berpuluh tahun kot jage baby and todler....so aku kurang risau sket la.....aku bekalkan ubat and baju-bajuan yang lebih dari hari biase....sebab mase Hadif cirit birit tu memang abeh la kena baju n seluar die....penuh sebaldi baju n seluar yang kene berak....

aku ade sms kaklong(kak ipar) tanye camne nak buat...sebab ni 1st time Hadif cirit birit teruk camtu....kaklong suh try bagi susu lain....yang aku google pon ramai yang kate suh stop susu....try bagi susu soya based.....doc pon de suggest suh bagi isomil.....lunch hour tu gigih la aku g mencarik kat giant....setin kecik tu je dah dekat rm40....waaaa dah la tengah sangap tengah bulan.....demimu anak, ape pon ibu sanggup buat...redha.....petang tu try bagi minum....abeh gak la 4oz....ok la kan...cover balik yang dah buang banyak tu.....

Malam tu Hadif tido aku tengok ade merah2 kat muka die....cam bintat2 kene gigit serangga....aku ingat kene gigit nyamuk...so bia je....nak dekat subuh tu Hadif bangun nak susu....tengok kesan bintat tu xde dh....bagi lagi susu isomil tu, tapi mase nak g keje tengok makin banyak lak bintat2 tu kat muke n bawah dagu die....sah.....Hadif alergi susu soya......oh my......baru 2x je aku bagi minum isomil tu.....trus stop kan bagi isomil.....aku hanye mampu pandang je tin susu yang mahal itu....waaaa....xpe2 saba2....demi anak...redha2.....anak lebih berharga.....

Sejak semalam (ahad) Hadif dah de perkembangan positif.....dah sehat sepenuhnye.....xde cirit birit dah.....dah kembali normal.....muntah2 pon xde dh....alhamdulillah.....perangai kembali keasal....merayap satu rumah, mulut membebel2.....itu yang aku harapkan....gelak tawa die, keaktifan die.....tengok die lemah lembik je sebab cirit birit n muntah2 tu tak tenang jiwe dibuatnye.....bile dukung pon badan ringan je....tapi sekarang sume dah normal...gelak kuat2, protes, merayap sane sini...dan ibu kembali dengan pitching tinggi...huhu....