Wednesday, October 10, 2012

Pengalaman Bersalin Aku

Hadif dh 2bulan lbh br nk cite pengalaman besalin ke cida oiitt....hhohoho....lantak le janji aku cite jgkkn...aku bz la....ms bbrp ari deliver tu aku taip dh...tp sekerat jalan je....sudahnye smpi skrg le xde sambungannye...hihi....dh ade anak ni ms tu terhad sgt...dlu blk keje bile2 leh ngadap lappy....skrg jgn harap la kn...bek ngadap anak...hehe...meh bace celoteh simple2 aku psl pengalaman ms aku besalin ritu....

25.07.2012

7.00 pagi :: aku terase ade sumting pelik....ase cm nak tekencing....tp cm ade bnda cecair kua...aku pon dh bedebar2....ms ni aku ngam2 39weeks preggy.....seminggu sblm tu aku dh start ase contraction...2kali gak la aku g spital sbb contraction kerap sgt....hihi....g toilet check tgk dh turun tande...ade darah sket kat panty....cpt2 gtau hubby...die coolkan aku jap sbb tgk muke aku dh cam cuak giler...hihi





8.00 ::  dh siap2 n gerak nk g spital....lambat2 kang jalan jem giler...paham2 jela mrr2 tu kn....oh lupe....aku mmg terjah hospital ampang je...mmg dh decide awal2 nk besalin kt situ...xjauh sangat dr umah....mesej bos siap2 gtau aku xmasuk opis...aku dh on the way ke spital....




8.30 :: sampai spital....trus ke dewan besalin....tp bkn la nk besalin dh....dewan besalin ni sebelah emergency pnye part....g situ register sume n masuk untuk diperiksa....pasang alat CTG sume....pastu dtg sorang doc nk check bukaan....doc tu kate baru 2cm....pastu tanye la macam2.....tgk contraction mmg makin kerap....doc tu tanye umah jauh x....ade kenderaan x nk ke spital....die kate br 2cm....xperlu admit....pastu datang doc lagi sorg...doc senior...doc tadi report la blablabla kt doc senior tu....pastu doc senior plak kate nk check skali lagi bukaan aku...haih seluk lagi....die check kate dh bukak dlm 2.5cm...tgk mesin CTG...contraction mmg kerap....trus die suh admit....




9.30 :: gtau asben aku yg tgh tunggu kt lua yg aku kene tahan wad....tpon mak aku gak gtau...mak ayah aku mmg plan ari tu nak datang KL temankn aku memandangkan seminggu sblm tu aku dh bukak 1cm...due plak 1ogos...kot2 teberanak awal ke kn...aku sorg2 kt umah ms tu sbb asben keje shif....mak aku dengar kene tahan wad die pon kelam kabut la datang kl....




10.00 :: aku dah masuk wad....wad penuh so aku ditumpangkan kat wad ibu-ibu mengandung yang ade kes....xkesah la janji de katil nk rehat2....mase ni riang ria lg....sakit contraction pon xde sgt...sikit2 je....asben tunggu kt bawah sbb bukan ms melawat....plus die nk standby nk guide abang aku nak bawak ke spital..abang aku yg hantar mak ayah aku ke kl....ms ni aku betul2 xigt nk gtau bos yg aku dh kene tahan wad...hihi....duk la aku sorang2 kt situ tgk ibu2 lain...borak2 ngan akak2 katil sebelah menyebelah....katil aku tengah2.....




12.30 :: masa ni contraction makin kerap..sakit lebih sket la dr pagi....asben, mak n ayah aku pon dh masuk sbb mase ni dh waktu melawat....makanan untuk lunch pon dh di serve...tapi aku xmakan sangat pon...xde slera....lauk spital pon bkn sedap...hihi...demand....mase ni duk riang lagi borak2 ngan asben n mak aku...siap mek gambar lg aku ni....xrupe pesakit pon..hihi....




2.00 :: dh abeh waktu melawat....asben, mak n ayah aku balik umah dulu...sbb tengok aku rileks je...xde tande aku nk besalin pon....aku pon baring jela....malas nk bejalan2...org kate banyakkn bejalan kasi bukak lagi cepat....tapi aku malas....contraction pon datang kejap2 tapi kerap gak la....aku gtau akak katil sebelah...die suh aku gtau nurse n g check bukaan...manela tau dh bukak lagi kn....aku pegi tp still 2cm lg....balik katil n baring je...




3.30 :: tengah2 baring sambil layan contraction tetibe ak tingat tips aku bace dr 1 blog ni...die kate kalo nk cepatkan bukaan banyakkn mengiring sebelah kiri...aku pon mengiring la sebelah kiri....xsampai 5minit aku mengiring sebelah kiri tu aku dengar bunyi "pop"...serta merta ade air panas kua laju cm air paip....air ketuban aku dah pecah....aku terkedu...bertambah debaran aku....takut datang tetibe...dh la aku sorang kt situ....asben xde....aku pon gtau akak katil sebelah air ketuban aku dh pecah....kebetulan ade nurse lalu n akak tu panggilkan nurse tu gtau air ketuban aku dah pecah....yg lalu tu bkn nurse kot...sister asenye....die pon check bukaan aku.....dh bukak 6cm katenye....oh betambah glabahnye aku...takut...bepeluh2 aku...nurse suh tuka kain sbb kain aku dh lencun....tapi aku xlarat pon nk bangun....nurse suh aku saba n tahan sebab mase tu labour room penuh...aku sms asben gtau air ketuban dh pecah....asben mase ni br siap2 nk gerak ke spital smule....




4.30 :: asben, mak n ayah aku datang....dah masa melawat....adela diorg bawak makanan sket...sempat mak aku lintang pukang masak sbb aku tingin nk makan makanan tu.....mee lekar namenye...time bulan pose je ade....tapi aku dpt makan sesudu dua je...sb ms ni contraction mmg sakit....bepeluh sejuk aku....macam2 la aku bace dlm ati...selawat sume kasi aku lega sikit....aku xmengerang langsung....akak katil sebelah pon kagum....kalo die dh mengerang2 dh katenye....aku kalo mengerang lagi sakit jadinye kot...so bek diam2...selawat n istigfar banyak2 dlm ati...asben duk tanye aku ok ke x....aku xok...waaa...sakit kot....




5.30 :: aku dah makin sakit....siap suh asben panggil doc...aku nk ubat tahan sakit....doc datang....doc suh aku betahan...die explain nape xleh bg ubat tahan sakit..takut aku tido n baby pon ikut tido...nnt die lemah....




6.00 :: aku mmg dh sakit giler2....nurse suh saba n tahan sebab labour room still penuh...nurse pesan jangan meneran dulu...cube tahan....elok je nurse pegi aku ase sakit sangat2....ase nk meneran...xingat dh nurse tu pesan jangan meneran...aku terteran jugak...ingat boleh tahan2 ke...aku gtau asben aku dah start ase nk meneran....asben panggil doc....doc datang check bukaan...still 6cm....aku siap request kt doc aku nk operate...aku xtahan sakit.....doc explain plak nape xleh operate...siap ckp yang aku cm xsakit sebab die tengok aku cm diam je...xde mengerang langsung....




7.00 :: aku ditolak ke labour room...baru ade 0....lame kot tunggu...diorg kate kalo xde gak 0 tadi diorg tolak je mane2...emergency...air ketuban dh pecah lame....takut kering sangat....effect kt baby.....dh masuk labour room pasang tiub masukkn air sume....pasang alat CTG....contraction mmg kerap dan menyakitkan.....sister xbagi teran dlu...ms ni aku xnampak pon doc....sebok kt labour room lain kot....kat spital ampang ni labour room satu2...cume blh dgr bunyi baby menangeh dr bilik betentangan je sbb pintu mmg diorg xtutup....tp xnampak la ibu2 yang tengah meneran tu kn....sister xbagi meneran tp aku dh ase nk meneran sangat2....aku angkat je kaki n nk meneran....sister xbg angkat kaki....blm blh meneran lg...suh aku simpan tenaga....tp dlm aku terteran tu makin bukak lagi bukaan aku....lame2 sister check mmg dh full bukak n boleh meneran sangat2....die aja aku cara2 nk meneran...




7.30 :: masih lagi meneran tapi baby still belum bejaye aku kuarkan...tenaga tinggal ujung2 je....sbb aku xmakan sgt...sister tgk aku xpandai meneran+aku xbejaye pegang buku lali kaki aku...pastu sister pasang alat letak kt bawah pelipat kaki n suh aku pegang tali utk aku tarik....ms ni mmg tekangkang abeh la kn...lantak la..dh sakit xpk ape dh...pk nk kuakan baby tu cecepat je....




7.45 :: still belum bejaye kuakan baby...dh seabeh push dh aku ni....3-4org doc masuk tgk aku....sister sampai xg bukak pose sbb nk tgu baby aku kua...die minum air je kot...die cm nk marah aku sbb xpush betul2....aku xpandai la....pastu sister lg sorg aja aku...teran bile btl2 sakit sgt2 je...jgn bazir tenaga....teran sambil curik nafas n teran lg....jgn stop....ms ni asben aku msk dh...nk bg sokongan n tolong tolak belakang aku time aku push....bape kali push tah...kepala baby pon jap kua jap masuk....bukan seluruh kepala la...nampak rambut je....asben aku siap cakap..."cepat yang...dh nmpk rambut die...dh nampak dahi die"...tapi bile aku benti push masuk la smule baby tu kn....ade sorg doc ni bg smgt yg bt aku mmg besemangat la...tetibe jadi pandai nk push...hihi....sister pon suh push betul2...dh lame sangat aku push2 baby xkua gak...takut baby lemah....jam betul2 depan muke aku...mmg dh lame sangat aku dlm labour room tu....dh sejam aku push tp baby xkua2 lg....aku nekad msti push betul2....aku tunggu contraction kuat sket....pastu aku push sekuat ati.....trase kepala baby dh kua banyak dr sebelum tu...tp tetibe nurse suh benti push jap...upe2nye leher baby dh tebelit tali pusat...patut la aku push2 die masuk smule....




8.10 :: dh nk abeh tenaga aku mengepush....akhirnya kua la baby aku....ms tu sister tanye boy ke girl...aku dengan lemahnye....boyy.....hihi....aku tanye nape baby xnangeh pon....elok je sister potong tali pusat trus....waaaa...nyaring sore baby aku...tp xkuat mane pon....sister letak baby kt dada aku untuk 1st skin to skin contact....asben pon azankan la baby tu....ilang sume sakit aku tadi pas tengok wajah baby yang aku kandungkan selama 39minggu...^_*