Wednesday, February 20, 2013

Pergi Selamanya


Jiwa berombak, air mata mula bergenang, nafas seakan terhenti, fikiran melayang, masa seperti berhenti beberapa saat......

20 January 2013.....jam 4.30 pagi.....sedang aku diulit mimpi....kedengaran sayup suara mak yang kebetulan ada dirumah kami.....memanggil aku dengan suara kalut dan terketar2....aku panik....bangun dan keluar dari bilik dan bertanya pada mak ape yang berlaku.....mak dengan suara terketar2 mengatakan uwe (panggilan untuk nenek) sedang sakit tenat...keadaannya kritikal dan sudah berada di Hospital Jempol, N.Sembilan....induk (ibu saudara) memberitahu doktor hanya beri masa setengah jam untuk panggil semua waris...uwe makin kritikal....

aku seperti terjelepuk....kaku..dan hampir menangis....mustahil dalam masa setengah jam kami boleh sampai ke kampung dari KL.....kami hanya pasrah dan cuba bertenang....aku cepat2 siapkan pakaian dan kelengkapan yang patut.....fikiran yang kusut dan terkejut melambatkan pergerakan....pukul 5.00 pagi baru kami dapat bertolak ke kampung.....abang (panggilan untuk adik lelaki) dan ayah bertolak lebih awal dari kami...kami ke kampung berasingan kereta.....

dalam perjalanan kami hanya diam....cuba menghubungi adik (adik perempuan) yang berada di Kuala Pilah untuk pulang bersama...tapi panggilan telefonku langsung tidak berjawab....aku jadi bengang dengan adik yang mungkin men'silent'kan telefonnya.....gagal menghubungi adik , kami terus sahaja ke kampung tanpa mengambil adik.

Dalam perjalanan, aku telefon angah yang sudah sampai di kampung bersama pakcik (adik bongsu mak). Aku telefon hanya untuk tahu sama ada kami perlu ke hospital atau pulang kerumah....tapi jawapan dari angah buatkan aku tersentak....aku dan mak hanya berfikir sama ada kami perlu ke hospital atau tidak....aku dan mak terlupa masa induk telefon (4.30pagi), doktor hanya beri masa setengah jam.....mungkin aku dan mak tidak fikir kemungkinan lain...hanya nak sampai ke kampung dan melawat uwe....masa aku telefon angah (6.30pagi), angah beritahu jenazah dah ada dirumah uwo(kakak sulung mak).....aku menangis.....tak mampu terima kenyataan....perkataan jenazah tak dapat aku terima.....aku teresak2 memberitahu mak.....aku tak perasan aku dah memarahi angah sebab takde siapa pon yang memberitahu yang uwe dah takde lagi.....fikiran kami hanya uwe masih dirawat dihospital.....

mak menyuruh aku menghubungi along yang berada di sabah.....along terdiam....tak terkata apa2.....Ya...uwe adalah kesayangan kami.....along rapat dengan uwe....setiap kali balik semenanjung, asal ada peluang, rumah uwe akan dikunjungi walaupon selang sehari.....along terkilan...disebabkan tinggal jauh, along tak dapat menatap untuk kali terakhir...

Sampai dirumah uwo, takde ape yang kami boleh lakukan melainkan menangisi pemergian uwe...sekujur tubuh kaku terbaring di tengah rumah....aku hanya tengok dari jauh...tak tergerak tangan untuk bukak kain yang menutupu wajah uwe....hati dan fikiran aku menerawang entah kemane...rase hanye jasad je kat situ....fikiran tah kemane.....aku tak berada di alam realiti....seorang demi seorang datang untuk menziarah buat kali terakhir....bacaan yassin disedekahkan pada uwe....

Masa memandikan jenazah, uwo, induk, mak, syafiqah(anak induk) dan adik meriba uwe untuk dimandikan....aku teringin meriba bersama tapi entah kenapa peluang tu aku biarkan.....jiwa aku masih belum betul2 disitu....aku rase sume hanya mimpi.....aku hanye lihat jenazah dimandikan....air mata berlinangan langsung tak mampu nak ditahan.....

Jenazah uwe selamat dikebumikan selepas asar...agak lewat sebab terpaksa tunggu makteh(adik mak) yang duduk kat kedah sampai...jenazah disemadikan bersebelahan pusara menantunya yang kembali ke rahmatullah september 2012....Semoga tenang dirimu disana....

Semua hanya tinggal kenangan...takde lagi tangan yang akan mengenggam erat waktu bersalaman...tersenyum gembira bila kami pulang ke kampung...

hmmm....tak mampu nak taip dah.....kesedihan datang lagi.....
Al- Fatihah...

Gambar terakhir bersama (1/10/2011)

Allahyarhamah posing di pelaminanku


Allahyarhamah bersama anak2 perempuannya

Allahyarhamah bersama sebahagian anak2, cucu2 dan cicit2
Gambar terakhir sebelum kembali ke Rahmatullah