Saturday, April 13, 2013

Sakit Kaki, Kuku, Tangan dan Mulut

Benda ni lame dah...ujung bulan mac ritu...tapi baru ni aku bekesempatan nak up citer ni....lepas je Hadif cirit birit ritu, aku ingatkan dah ok la.....harap Hadif sihat dan aktif smule....tup2 pagi sabtu 29mac aku bukak baju Hadif sebab die poopoo....skali tengok kat lengan n bahu die penuh bintik2 merah....aku ingatkan dia kene chicken pox....aku rileks je lagi...die pon xde merengek ke pe....kebetulan plak sabtu tu aku keje halfday, so aku g jela keje cam bese....tinggalkan Hadif dengan ayahnye sebab ayahnye sabtu xkeje....

Balik dari keje aku pon g la mencarik kelapa muda...nak kasik Hadif minum...yela aku bajet dia kene chicken pox kan....aku beli 2bijik kelapa...sampai umah bagi minum....abeh gak sebotol dia minum.....haus kot sebab nyusu n makan xnk sangat.....badan die pon panas gak...ade demam sket.....aku call mak aku, mak aku kate bagi je air kelapa tu pastu lap2 badan dia dengan air kelapa tu...bagi cepat surut....memang Hadif ni pakai pampers jela sebab banyak betul bintik2 merah tu...aku tengok pon ngeri....


habes belakang nek bintik2 merah
Esoknye ahad aku tengok hadif cam lom slesa sangat je so aku ngan asben pon g la kinik....g kinik mesti dapat losyen ke pe kan....kurang la sket ase gatalnye tu....aku xpegi kinik awal2 bukan pe sebab ubat demam memang ade, pastu sebab ingat chicken pox, so rase sapu n bagi minum air kelapa dah ok la kan....heee....

Kat kinik, masuk2 je bilik doc trus ngadu ngan doc pasal hadif kene demam campak...yakin tu....skali belum sempat duduk doc dah cakap..."ni bukan demam campak ni.....ni kene jangkitan kaki, kuku tangan dan mulut"....bederau darah kami laki bini dengar statement doc tu....pastu doc pon selak baju sume...dia kate memang sah bukan demam campak....sebab kalo demam campak, kua bintik2 merah seluruh badan...bahagian pewot sume...pastu cam berair....tapi hadif x....bintik2 tu bahagian lengan, kaki, bibir ade sket, montot, even anu dia pon ade gak bintik2 tu....manyak....memang ngeri aku tengok...lagi ngeri bile nak cuci lepas dia poopoo...isau takut die ase sakit @ pedih....pastu doc check dalam mulut....doc kate adela dalam 2-3bijik bintik2 merah tu....patut la xmo makan n nyusu....air liur pon meleleh je...ade bnda tu rupenye....

berpampers sahaje


Pastu doc tanye ubat demam ade ke x....aku kate ade lagi...so doc bagi losyen untuk sapu kat bintik2 tu...pastu 1 lagi ubat untuk sapu kat area bibir n dalam mulut...ubat tu kalo tetelan pon xpe....doc kate memang sepanjang bulan mac tu ramai yang datang dengan sakit yang same....virus tu leh kene melalui jangkitan @ melalui udara....pastu doc xkasi hantar hadif ke nursery nanti jangkit kat anak orang len....kanak2 bawah 5tahun memang senang kene jangkitan ni.....sebab antibodi lom kuat kan.....aku pon xtau camne hadif leh terkena jangkitan ni...tanye pengasuh katenye xde budak lain kene sebelum hadif...tapi ade sorang baby ni pon same xpegi nursery sebab kene jangkitan tu....same hari dengan hadif...so aku xtau sape jangkit kat sape....


penuh bintik2 kat bahu n lengan

disebabkan xleh hantar hadif ke nursery, makanye aku pon mengELkan diri....dahtu sape plak nak menjage dia kan.....aku ingat cepat la surut bintik2 tu...rupe2nye 2hari aku EL tu pon still xsurut....sudahnye esoknye ayahnye plak cuti....gilir2 jage....tapi mase ayahnye jage tu bintik2 tu dah mule kering...tinggal parut2 je xilang lagi....khamis tu kitorang memang xde pilihan, cuti dah xbape nak ade, aku pon kerap sangat dah EL....pilihan teakhir call pengasuh kate tepakse gak anta....tapi sume bintik2 dah kering...tinggal parut je...pengasuh pon stuju n kasi aku hantar....

tegaru2 die sebab bintik2 ni gatal jugak...nak2 kalo bepeluh

Ikut pade info yang aku google, jangkitan ni bukan cam chicken pox...kene skali seumo hidup....dia leh kene lagi selagi virus tu ade.....haih la lemah aku dengar.....cukup la skali ni.....pastu jangkitan ni xbahaye kat kanak2 dan bayi sebab die leh hilang dalam mase 3hari ke seminggu...ikut antibodi kanak2@baby tu....tapi yang jadi bahaye kalo pesakit tu kurang minum air....makan memang xlalu la....kalo dah kurang sangat minum tu cepat2 la bawak ke spital sebab bahaye kalo baby@kanak2 kurang air lam badan...leh bawak MAUT....haaa jangan memain...


abeh putih2 1badan sebab sapu losyen...tapi mulut tetap potpetpotpet...