Tuesday, January 15, 2013

Susu Merudum T_T

Assalammualaikum....

Cabaran dan dugaan breastfeeding memang sangat2 mencabar....Salute kat ibu2 yang dapat fully breastfeed anak sampai umur 2tahun.....Aku sangat2 sedih sekarang ni...production susu aku sangat2 merudum sekarang ni...semuanye bepunce sebab aku tak pam langsung selama 2-3 hari mase cuti new year hari tu....mase tu ade jugak aku rase cik b penuh sangat dan cube pam..tapi susu cam segan2 nak kua....disebabkan aku dah letih tunggu dan masa tu pon penat+mengantuk aku stop camtu je.....bodohnye aku...kalau la aku usaha dan bersaba lebih lagi kurang2 masa tu aku leh dapat 4-5oz.....semua salah aku....

disebabkan aku yang tak mengepam selama 3 hari tu, susu aku terus drop giler2...aku dah tak merasa cik b penuh...sekali aku pam dapat 1-2oz je...sedihnye....langsung aku tak dapat nak bekalkan ebm untuk Hadif kat nursery.....salah aku lagi sebab mind set aku duk pikir takpe la susu tepung ada...selama ni pon Hadif campur susu jugak....ko sedar tak cida walaupon Hadif campur susu selama ni tapi dia tetap merasa susu ibu walaupon 12-16oz je sehari...atleast dapat jugak...tau tak syida......bukan tak merasa langsung dan begantung sepenuhnya kat susu tepung tu.....sigh....

Mase balek kampung awal bulan ritu Hadif menangeh meraung2.....aku tak tau kenapa..dukung2 pujuk sume tak jalan....pastu aku tebau busuk...rupenye dia berak....aku baringkan die....sah...die sembelit...sebab tu meraung2.....sian anak ibu...susah payah dia meneran sambil meraung2...sedih aku tengok...memang salah aku sebab begantung sepenuhnya kat susu tepung....maafkan ibu.....T_T

Lepas Hadif kena sembelit tu, aku start pam semula...aku buat power pumping tiap2 malam sebelum tido..tapi kadang2 aku terskip jugak power pumping tu sebab badan aku letih.....sakit kepala...haih macam2 dugaan.....kat ofis aku cube pam setiap 3jam skali.....tapi kadang2 tetibe keja banyak tak dapat jugak aku nak buat 3jam skali tu....tapi alhamdulillah jugak la sebab nampak peningkatan production susu tu walaupon tak banyak...dari 1oz skali pam lepas buat power pumping dan pam lebih kerap kat ofis meningkat la jugak ke 2-3oz sekali pam....alhamdulillah....keep it up cida....

tapi nak stabilkan semula production susu ni memang kene usaha keras dan bersabar la....aku akan teruskan jugak dengan power pumping sebelum tido tu...sekarang pon aku baru nak try consume ESP Shaklee...harap2 membantu.....sebab badan aku pon cepat letih lately....aku perlukan supplement.....walaupon susu aku tak la semeriah mane selame ni tapi aku nak jugak teruskan bagi susu ibu kat Hadif...walaupon tak dapat fully, atleast dia merasa lagi...untuk antibodi dia jugak......

Harap2 dapat bantu upkan semula production susu aku + supplement tebaek utk aku

teringin nak kumpul stok camni...tapi tak pernah merasa....haih