Wednesday, October 24, 2012

Milk Booster vs Pumping

Aritu aku ade share pasal antara makanan/minuman yang leh menambah susu aka milk booster kan (sini)....
malam tadi aku bekesempatan nak layan FB...sejak ade baby ni jangan harap la dapat nak mengadap lappy cm dolu2 kn.....aku masuk kt group KIM....tengok ape post menarik kat group tu....ramai je senonye ibu2 yang hadapi masalah yang same cm aku....susu merudum....secare xlangsung semangat mommy pon jadi merudum gak....haih sungguh negative mind set....

Kan aku duk mengugel pasal milk booster....kebanyakan yang diorg bagi tu aku try la.....tapi xsemua serasi ngan kite....kalo serasi pon bukan untuk jangka masa yang lama.....xdenye setiap kali ko amalkan booster tu Cik B ko akan sentiase penuh.....aku de tebace 1 komen dr sorg ahli KIM....die cakap makan/ minum la banyak mane pon milk booster tu kalo amalan mengepam kelaut xgune....milk booster tuh bukan leh sentiase membanyakkan susu....yang membanyakkan susu adalah sekerap mana ko pam.....lagi kerap ko pam lagi kerap otak hantar signal kat badan untuk hasilkan susu lebih banyak lagi....breastfeeding ni kan kuncinye SUPPLY VS DEMAND (sangat stuju ngan statement neh....dh tu bile lg nk sedo diri cida oit) .....hasil dari pengugelan aku, ramai yang kate pumping is the BEST way to produce more milk....cik B kene sentiase dikosongkan untuk menghasilkan susu baru.....sekurang2nye kene pam 2-3jam skali....aku ni plak mind set duk pk...kalo aku pam slalu ade ke susu aku kalo tetibe baby nk direct feed....kan nk produce smule susu amek ms gak kn....tu je aku duk pk.....

tapi sekarang kesedaran makin timbul dlm diri ini.....kalo dlu aku mengepam 2x je kt opis....(macam la aku bz bebeno....sangat rugi disitu)......sekarang setelah ade kesedaran diri, aku tuka jadual mengepam aku.....jadi 3x....pagi, tengah ari n petang sebelum blk keje.....cume 1 je yang aku lom bejaye menggesa diri....POWER PUMPING.....padahal ni la teknik yang paling bekesan untuk up kan smule production susu yang ko duk sebok2 kate dh merudum....sila le cepat2 sedo diri cida oit...disiplin2......

p/s :: chayok cidaa.....gambatte.....