Friday, September 06, 2013

Kad Kredit....Perlu Ke?



Pagi tadi bff aku skype......dia dalam mood sedey....bile aku tanye nape, dia kate dia stress sebab kene tanggung hutang kad kredit yang banyak.....aku cam aaaaa.....kenape ko proceed gak amek kad kredit tu....alahai.....dah panjang berjela nasihat aku kate jangannn jangannnn jangannn amek kad kredit.....sekali tejebak abeh la....kalo kuat iman terer handle penggunaan kad kredit tu xpe gak kan....adoiyainyepunn....aku bab2 kad kredit ni memang aku jauhkan diri la.....aku sebolehnye xnak menjebakkan diri ngan hutang....cukup2 la hutang yang dah sedia ade ni..........ni pon tecirit2 aku nak membayonye......huuu

Korang ase perlu ke kad kredit?wajib ke?kalo tanye aku memang xperlu langsung la......bukan aku nak berlagak kate aku banyak duit, duit sentiase ade kalo tetibe nak beli pape kan.....pada aku kalo dah xde duit tu diam2 sudah...tayah berangan nak beli macam2...kalo nak sangat2 pon kumpul duit sikit2 baru beli......


Bahaye pegang cash banyak2?ramai peragut?pada aku selagi kita berdoa mintak dijauhkan benda2 camtu dan lebih berjaga2 insyaAllah Allah lindung kita.....aku memang xsuke simpan cash banyak2 lam wallet....memang la sonok tengok duit bekepok2 dalam wallet kan...tapi si peragut lagiiii suke tengok....so better jangan....konsep aku time withdraw duit aku withdraw sikit2 je.......part2 setel utang sume aku buat online je.....sekarang ni pon banyak benda yang melibatkan payment pon orang pakai online je kan...senang....tayah susah2 nk kua ke bank.....

Tapi kalo korang jenis pandai handle kad kredit ok la kan...gune bila perlu n time terdesak je....ok la kan.....cume pada aku seboleh2nye aku nak jauhkan diri dengan mende2 melibatkan hutang ni....pening hoi....tengok duit mengalir gitu je lagi la aku sesal xsudah.....so better la aku control kewangan aku cara gini....bukan pe....kang kalo ade kad kredit bila dah start gune mule sonok....swipe sane swipe sini....skali sampai statement pengsan 18kali.....tu yang xnak tu....haha

Ni pendapat aku la kan......pendapat aku yang agak kedeks bab duit....yela bukan senang nak dapat duit kan...nak abehkan senang sangat.....sehari pon leh abehkan.....So pada sesape yang ase berminat nak pakai kad kredit ni pikir la sedalam2nye....kalo setakat nk show off kat orang yang ko tu ade kad kredit baek tayah la kan...ingat orang len heran sangat ke....hahaha....pikir mase depan....bukan takde pon golongan muda yang muflis sebab kad kredit...kan kan kan....

K la tu je nak cite....babai....selamat berhujung minggu...hihi