Wednesday, September 04, 2013

Aidilfitri 2013

Salam.....

Wooohooo....ketinggalan zamannye daku.....baru sekarang tehegeh2 nak apdet cite raye....kahkahkah....mai la gelakkan aku beramai2......ah xkesah la kan....kita masih di bulan syawal kan.....errr hujung syawal sangat dah pon.....haha

Tahun ni kami beraye kat kampung asben....giliran belah dia la tahun ni....sebabnye tahun lepas dah beraye belah aku.....mari kita amalkan sistem giliran beraye dengan sebaiknye....xmo gado2 ye kawan2....hihi.....kami beraye di Kampung Mampas Kecil, Terachi , Nogori Sembilan.....


*Flashback*

Hari selase pas keje kami trus gerak balik kampung.......en asben nak balik ari tu jugak2....xdan haih nak tunggu esoknye.....yela2...baeklah2 dinda menurut saje....hihi......naseb baek la kampung agak dekat kan.....so xdela kami kesah beno isu2 jalan jem ni.....hihi......

Esoknye rabu iaitu sehari sebelum 1 syawal aktiviti kami same jela cam orang2 len......buat persiapan nak beraye....masak2 juadah sume tu......mase ni yang dah ade kat kampung keluarga alang (kakak en asben) , keluarga atih (juge kakak en asben) , keluarga abg izam (abg en asben) dan keluarga kecik kami.......en asben anak bongsu.....mak ayah en asben xde dah...mak ayah en asben meninggal dunia tahun yang same dengan tahun perkahwinan kami......mak en asben meninggal sebulan sebelum kami bernikah....ayah en asben plak meninggal 2minggu lepas kami bernikah....dekat2 je jaraknye......dah tertulis kan......3 orang lagi adik beradik en asben xberaye dengan kami mase raye pertama....diorang beraye belah mentua masing2.....

Raye kali ke2 untuk kesayangan kami ni.....raye tahun lepas masih dalam hari....
Tahun ni tahun pertama aku beraye tempat lain...maksudnye bukan dengan mak ayah n adik beradik aku sendiri....dah kawen kan.....nak xnak kene la sesuaikan diri......ate kalo nak bekepit dengan mak ayah sendiri je tayah le kawen kan....kikiki.....Malam raye tu aku join kakak2 ipar n biras buat ketupat daun palas......diorang baru 1st time buat rupenye...selame ni xpernah buat pon....kat kampung aku bese dah buat....xpasal2 aku jadi cikgu xbertauliah duk mengajar kakak2 ipar n biras care camne nak masukkan pulut n lipat semula daun tu....semua xreti rupenye...haha.....aku pon buat tau je sebabnye last aku join buat ketupat tu mase sekolah rendah dlu....muahahaha.....naseb menjadi ketupat kitorang tu....tapi pengalaman yang seronok la kan.....meriah....dengan anak2 buah en asben yang ramai tu lagi....kalo belah aku xsemeriah gitu....yela aku mane ade kakak.....adik beradik pompuan 2orang je.....sekarang ni la baru nk meriah sket kot sebab dah ade 2orang kakak ipar...

Sangat suke tengok dak tecik ni pakai baju melayu...omey2

Pengalaman pertama beraye bukan dengan family sendiri not bad la.....meriah.....xde pon aku nak nangeh ke pe sebab tekenang kat family sendiri....family aku bukan jauh beno pon.....sejam je jarak dengan kampung en asben ni...hihi....Walaupun raye petame xbesame family sendiri.....tapi raye ke2 tu kami join family aku beraye ke rumah maksu kat seremban...dah dekat kan....mase tu plak along aku nak terus gerak balik beraye belah wife dia kat penang...so nak jumpe la dulu kan....nak jmpe anak2 buah jugak......raye ke3 baru la aku balik kampung aku......tu pon balik umah nenek dulu.....ziarah kubur dia.....pastu malam tu plak mak sedare aku buat tahlil...lepas setel tahlil baru gerak balik umah mak ayah aku.....waahhhh macamkan banyak beno persinggahan.....padahal masih lagi dalam Negeri Sembilan....haha

Moh layan gambo lagi...

Eee sape yang gemuk sangat tu...huuhu

Our 1st Family Photograph

Sampai lelap2 dak tecik ni menunggu nak kua beraye..hihi

Ni gambo mase raye ke2 kat umah maksu seremban....


xde kete menan, selipar ayah pon jadik la kan

Nur Safia Aisyah......anak buah ke2 aka cucu ke2

Nur Dhia Maisarah.....anak buah pertama aka cucu sulung kuarge kami

Kazen.....riang dua2.....Hadif cucu lelaki pertama...hihi